Klasy 6

HISTORIA

Materiały z historii dla klasy 6:

25.03  

(Tak jak na lekcji zapisujemy w zeszycie temat i cele lekcji i powtarzamy sobie materiał zgodnie z tymi punktami)

Temat: Rzeczpospolita w okresie kryzysu – czasy saskie.

  1. Cele dzisiejszej lekcji: 😉
  • znam postacie Augusta II Mocnego, Stanisława Leszczyńskiego, Augusta III Sasa
  • wyjaśniam powiedzenia: „od Sasa do Lasa”, „za króla Sasa jedz, pij i popuszczaj pasa”
  • znam przyczyny i skutki wojny północnej dla Rzeczypospolitej
  • rozumiem pojęcia: traktat trzech czarnych orłów, Collegium Nobilium
  • wskazuję elementy uzależnienia Rzeczypospolitej od Rosji
  • wskazuję próby reform w Rzeczypospolitej

Notatka z tematu do przeczytania:

Rzeczypospolita w okresie kryzysu

Materiały dodatkowe do utrwalenia i poszerzenia wiadomości z  tematu:

https://epodreczniki.pl/a/czasy-saskie—rzeczpospolita-wettynow/DlZZoARLw

https://ninateka.pl/audio/august-ii-mocny-na-historycznej-wokandzie

https://epodreczniki.pl/a/pierwsze-projekty-reform/DMdEwXGVC

https://epodreczniki.pl/a/na-pastwie-mocarstw-sytuacja-miedzynarodowa-rzeczypospolitej-w-xviii-wieku/D1C2j22Di

 

Temat: Kultura oświecenia

https://www.polskieradio.pl/18/4468/Artykul/2287012,Klasycy-wiedenscy-i-ich-wklad-w-historie-muzyki

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/epoki/klasycyzm/

http://scholaris.pl/zasob/72341?bid=0&iid=&query=o%C5%9Bwiecenie&api=

http://scholaris.pl/zasob/72325?bid=0&iid=0&query=o%C5%9Bwiecenie&api=

https://epodreczniki.pl/a/oswiecenie—nowe-prady-w-nauce-literaturze-architekturze-i-sztuce/D14OkNJkA

Temat: Monarchie absolutne – Prusy, Rosja, Austria:

http://scholaris.pl/zasob/72332?bid=0&iid=&query=o%C5%9Bwiecenie&api=

https://epodreczniki.pl/a/nowe-mocarstwo—prusy/DFqGAEht3

Temat: Powstanie Stanów Zjednoczonych:

https://ninateka.pl/audio/kazimierz-pulaski-na-historycznej-wokandzie

https://epodreczniki.pl/a/za-ich-wolnosc/DJW2ouPh5

 

Temat: Wielka rewolucja francuska

https://www.edukator.pl/wielka-rewolucja-francuska,1060.html

JĘZYK POLSKI

25.03

Zadania z języka polskiego klasa VI b w dniu  25 – 26 .03. 2020r.

Temat: O rzeczowniku rzeczy kilka. (lekcja powtórzeniowa)

https://liblink.pl/8algFF0lqp

1. Ćwiczenia, których poprawność możesz sprawdzić, wykonaj na stronie.

  1. Ćwiczenie 6, 8 i 12 wykonaj w zeszycie.

    Zeszyty będę sprawdzać po okresie kwarantanny.

    Miłej i owocnej pracy. Agnieszka Strzelczyk

23.03

Zadania z języka polskiego klasa VI w dniach 23 – 24.03.2020

Temat: Odwieczny wróg (Ignacy Krasicki „Czapla, ryby i rak”)

 Przepisz do zeszytu temat i poniższą notatkę.

Bajki Ignacego Krasickiego wyróżniają się następującymi cechami:

– są pisane wierszem

– mają charakter dydaktyczny (pouczający), uczą pewnych zachowań

– ich bohaterami są najczęściej zwierzęta uosabiające cechy ludzkie

– zawierają morał – pouczenie wypowiedziane pośrednio lub wyrażone wprost, na początku lub na końcu utworu

Morał – nauka wynikająca z treści bajki.

Bajki zwierzęce Ignacego Krasickiego mają charakter alegoryczny. Oznacza to, że zwierzęta są obdarzone jednoznacznymi cechami ludzkimi, np. lis jest alegorią przebiegłości, kruk – pychy, sowa – mądrości.

Zwierzęta stanowią maski, pod którymi kryją się wady ludzkie.

 Bajka „Czapla, ryby i rak” I. Krasickiego jest przykładem bajki narracyjnej, ponieważ ma dłuższą i rozbudowaną fabułę.

Fabuła – układ wszystkich zdarzeń w świecie przedstawionym utworu.

 Wejdź na stronę:

https://epodreczniki.pl/a/odwieczny-wrog/DUkBDyzRO

  1. Przeczytaj bajkę Ignacego Krasickiego „Czapla, ryby i rak” i znajdź morał (pouczenie) zapisany w jej tekście.
  2. Wykonaj na stronie ćw. 2 i sprawdź jego poprawność. Przepisz tabelkę do zeszytu.
  3. Nie wykonuj polecenia 3!
  4. Ćwiczenie 4, 6, 8 wykonaj pisemnie w zeszycie.

 

 

Zadania z języka polskiego klasa VI w dniach 19 – 20.03.2020

Temat: Jaki jest świat w bajkach Ignacego Krasickiego?

https://epodreczniki.pl/a/jaki-jest-swiat-w-bajkach-krasickiego/D1Etup129

Odsłuchaj bajek Ignacego Krasickiego.

  1. Wykonaj tylko te zadania, które możesz uzupełnić na stronie i sprawdzić ich poprawność. Nie wykonuj pozostałych poleceń.
  2. Zapoznaj się z informacjami w nagłówku „Ważne” oraz definicjami pojęć.

 Praca domowa: Napisz własną bajkę (termin po kwarantannie)

 

Zadania z dnia 18 marca 2020r. z języka polskiego dla klasy VI b

Dzisiaj powtórka z ortografii. Pisownia wyrazów z h i ch.

Wpisz w google: Piąta strona świata – Epodreczniki.pl

Wyświetlą się tematy dla szkoły podstawowej.

Kliknij w temat: Hałas z błahego powodu.

Rozwiąż zadania na tej stronie. Jest tam możliwość sprawdzenia ich poprawności. Możesz wybrane zadania przepisać do zeszytu, ale nie musisz.

Miłej zabawy z ortografią. Pozdrawiam. Agnieszka Strzelczyk

WYCHOWANIE FIZYCZNE

26.03

Witam. Dzisiejsza lekcja z wychowania fizycznego.
1. Odbicia piłki (najmłodsi mogą wykorzystać balon) w kierunku sufitu w pozycji leżąc na plecach
2. Stojąc przed ścianą w odległości ok.0,5 m, odbicia o oburącz piłką o ścianę, raz dotykając prawą raz lewą ręką ściany, (najmłodsi wykorzystują na początku balon)
3. Odbicia górne o ścianę z powolnym obrotem 360 – ćwiczenie wykonujemy raz w prawo , raz w lewą stronę (najmłodsi wykorzystują na początku balon)
4. Uderzenie serwisowe o ścianę wersja domowa – zamiast piłki użyj balon lub piłkę  gąbczastą

Powtarzać do osiągnięcia sukcesu! Sąsiedzi cierpliwości 🙂
Film demonstracyjny:
https://liblink.pl/33AJy9p0EZ

przepisy_i_zasady_gry_w_minisiatkowke_2017_3

Wy uczniowie, my nauczyciele i jeszcze kilka grup zawodowych w Polsce – mamy to szczęście, możliwości zadbania o swoje zdrowie, w tym trudnym dla nas czasie.
Wiem, że wielu Waszych rodziców nie ma tego komfortu i musi wykonywać swoje obowiązki poza domem.
Chciałbym , abyście zadbali o nich. Wszyscy wiemy, że zdrowe odżywianie ma duży wpływ na odporność organizmu.
W związku z powyższym otrzymujecie zadanie z WFu, na które macie cały tydzień. Proszę, aby każdy z Was przygotował w tym tygodniu przynajmniej jeden zdrowy, zbilansowany posiłek dla swoich domowników.
Według Instytutu Żywności i Żywienia, taki posiłek to 50% warzyw, 25% węglowodanów złożonych (kasze, ryże, ziemniaki itp.), 25% białka (mięso, ryby, rośliny strączkowe, jajka…).
Być może uda Wam się więcej razy zaskoczyć rodzinę.
Ja właśnie to zadanie chciałbym ocenić, dlatego pochwalcie się krótkim opisem reakcji 🙂

Trzymajcie się zdrowo…
… i myjcie ręce

Rafał Sokołowski

24.03

http://sporttopestka.pl/test-sprawnosci-fizycznej-indeks-zuchory/

23.03

Drodzy Uczniowie,

poniżej przesyłam Wam zestaw ćwiczeń równoważnio-koordynacyjnych.

– trucht w miejscu- 1 minuta
– skip A w miejscu- 45 sekund
– skip C w miejscu- 45 sekund
– skrętoskłony – 45 sekund
– jaskółka – 10 sekund x 3 serie każda noga
– stanie na jednej nodze,ramiona na wysokości ramion wyprostowane w stawach łokciowych – 10 sekund x 3 serie każda noga
– wypady nogi w przód z pogłębieniem – 10 powtórzeń x 3 serie każda noga
– deska z unoszeniem naprzemianstronnym nóg prostych w kolanach,piętą powyżej pośladków- 10 powtórzeń x 3 serie każda noga
– krążenie ramion – lewe ramię w przód,prawe w tył – 20 sekund x 3 serie że zmiana kierunków.

Życzę Wam miłego dnia

Pozdrawiam
Dariusz Głowacki

20.03

dzisiaj tematem zajęć dla kl  6A jest: Mój ulubiony sportowiec – prezentacja multimedialna

19.03

– trucht w miejscu
– skip A z klaśnięciem pod kolanem
– pajacyki
– skip C z pracą ramion ( imitacja uderzeń bokserskich – ramiona pracują na wysokości klatki piersiowej)
– trucht w miejscu z jednoczesną pracą rąk w formie nożyc na wysokości klatki piersiowej,ramiona wyprostowane w stawach łokciowych.

Wszystkie ćwiczenia wykonujemy przez minutę (pierwsze 30 sekund tempo spokojne, kolejne 30 sekund tempo szybkie) Każde ćwiczenie wykonujemy 3 razy.

Na koniec ćwiczeń proszę pamiętajcie o ćwiczeniach rozciągających.

Życzę Wam miłego dnia

W razie pytań pozostaję do Waszej dyspozycji.

Pozdrawiam
Dariusz Głowacki

17.03

przesyłam zestaw ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha do wykonania w domu. Przed ćwiczeniami proszę żeby dzieci zrobiły rozgrzewkę
– deska 30 sekund x 3 serie
– leżenie na plecach – rowerek 30 sekund x 3 serie
– leżenie na plecach – scyzoryk 30 sekund x 3 serie
– w pozycji stojącej przyciągnie prawego kolana do lewego łokcia oraz lewego kolana do prawego łokcia – 15 razy na każdą stronę x 3 serie
– leżenie na plecach, stopy oparte na podłożu,ramiona wzdłuż ciała,wznosy bioder z przytrzymaniem 2 sekund – 30 powtórzeń x 2 serie
– rozciąganie- leżenie na brzuchu,nogi wyprostowane,dłonie na podłożu pod barkami. Powoli prostujemy łokcie unosząc tułów, utrzymujemy tą pozycję 15 sekund x 5 powtórzeń.