Klasy 6
HISTORIA
Materiały z historii dla klasy 6:
25.03
(Tak jak na lekcji zapisujemy w zeszycie temat i cele lekcji i powtarzamy sobie materiał zgodnie z tymi punktami)
Temat: Rzeczpospolita w okresie kryzysu – czasy saskie.
- Cele dzisiejszej lekcji: 😉
- znam postacie Augusta II Mocnego, Stanisława Leszczyńskiego, Augusta III Sasa
- wyjaśniam powiedzenia: „od Sasa do Lasa”, „za króla Sasa jedz, pij i popuszczaj pasa”
- znam przyczyny i skutki wojny północnej dla Rzeczypospolitej
- rozumiem pojęcia: traktat trzech czarnych orłów, Collegium Nobilium
- wskazuję elementy uzależnienia Rzeczypospolitej od Rosji
- wskazuję próby reform w Rzeczypospolitej
Notatka z tematu do przeczytania:
Materiały dodatkowe do utrwalenia i poszerzenia wiadomości z tematu:
https://epodreczniki.pl/a/czasy-saskie—rzeczpospolita-wettynow/DlZZoARLw
https://ninateka.pl/audio/august-ii-mocny-na-historycznej-wokandzie
https://epodreczniki.pl/a/pierwsze-projekty-reform/DMdEwXGVC
Temat: Kultura oświecenia
https://www.polskieradio.pl/18/4468/Artykul/2287012,Klasycy-wiedenscy-i-ich-wklad-w-historie-muzyki
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/epoki/klasycyzm/
http://scholaris.pl/zasob/72341?bid=0&iid=&query=o%C5%9Bwiecenie&api=
http://scholaris.pl/zasob/72325?bid=0&iid=0&query=o%C5%9Bwiecenie&api=
https://epodreczniki.pl/a/oswiecenie—nowe-prady-w-nauce-literaturze-architekturze-i-sztuce/D14OkNJkA
Temat: Monarchie absolutne – Prusy, Rosja, Austria:
http://scholaris.pl/zasob/72332?bid=0&iid=&query=o%C5%9Bwiecenie&api=
https://epodreczniki.pl/a/nowe-mocarstwo—prusy/DFqGAEht3
Temat: Powstanie Stanów Zjednoczonych:
https://ninateka.pl/audio/kazimierz-pulaski-na-historycznej-wokandzie
https://epodreczniki.pl/a/za-ich-wolnosc/DJW2ouPh5
Temat: Wielka rewolucja francuska
https://www.edukator.pl/wielka-rewolucja-francuska,1060.html
JĘZYK ANGIELSKI
JĘZYK POLSKI
25.03
Zadania z języka polskiego klasa VI b w dniu 25 – 26 .03. 2020r.
Temat: O rzeczowniku rzeczy kilka. (lekcja powtórzeniowa)
1. Ćwiczenia, których poprawność możesz sprawdzić, wykonaj na stronie.
- Ćwiczenie 6, 8 i 12 wykonaj w zeszycie.
Zeszyty będę sprawdzać po okresie kwarantanny.
Miłej i owocnej pracy. Agnieszka Strzelczyk
23.03
Zadania z języka polskiego klasa VI w dniach 23 – 24.03.2020
Temat: Odwieczny wróg (Ignacy Krasicki „Czapla, ryby i rak”)
Przepisz do zeszytu temat i poniższą notatkę.
Bajki Ignacego Krasickiego wyróżniają się następującymi cechami:
– są pisane wierszem
– mają charakter dydaktyczny (pouczający), uczą pewnych zachowań
– ich bohaterami są najczęściej zwierzęta uosabiające cechy ludzkie
– zawierają morał – pouczenie wypowiedziane pośrednio lub wyrażone wprost, na początku lub na końcu utworu
Morał – nauka wynikająca z treści bajki.
Bajki zwierzęce Ignacego Krasickiego mają charakter alegoryczny. Oznacza to, że zwierzęta są obdarzone jednoznacznymi cechami ludzkimi, np. lis jest alegorią przebiegłości, kruk – pychy, sowa – mądrości.
Zwierzęta stanowią maski, pod którymi kryją się wady ludzkie.
Bajka „Czapla, ryby i rak” I. Krasickiego jest przykładem bajki narracyjnej, ponieważ ma dłuższą i rozbudowaną fabułę.
Fabuła – układ wszystkich zdarzeń w świecie przedstawionym utworu.
Wejdź na stronę:
https://epodreczniki.pl/a/odwieczny-wrog/DUkBDyzRO
- Przeczytaj bajkę Ignacego Krasickiego „Czapla, ryby i rak” i znajdź morał (pouczenie) zapisany w jej tekście.
- Wykonaj na stronie ćw. 2 i sprawdź jego poprawność. Przepisz tabelkę do zeszytu.
- Nie wykonuj polecenia 3!
- Ćwiczenie 4, 6, 8 wykonaj pisemnie w zeszycie.
Zadania z języka polskiego klasa VI w dniach 19 – 20.03.2020
Temat: Jaki jest świat w bajkach Ignacego Krasickiego?
https://epodreczniki.pl/a/jaki-jest-swiat-w-bajkach-krasickiego/D1Etup129
Odsłuchaj bajek Ignacego Krasickiego.
- Wykonaj tylko te zadania, które możesz uzupełnić na stronie i sprawdzić ich poprawność. Nie wykonuj pozostałych poleceń.
- Zapoznaj się z informacjami w nagłówku „Ważne” oraz definicjami pojęć.
Praca domowa: Napisz własną bajkę (termin po kwarantannie)
Zadania z dnia 18 marca 2020r. z języka polskiego dla klasy VI b
Dzisiaj powtórka z ortografii. Pisownia wyrazów z h i ch.
Wpisz w google: Piąta strona świata – Epodreczniki.pl
Wyświetlą się tematy dla szkoły podstawowej.
Kliknij w temat: Hałas z błahego powodu.
Rozwiąż zadania na tej stronie. Jest tam możliwość sprawdzenia ich poprawności. Możesz wybrane zadania przepisać do zeszytu, ale nie musisz.
Miłej zabawy z ortografią. Pozdrawiam. Agnieszka Strzelczyk
WYCHOWANIE FIZYCZNE
26.03
Witam. Dzisiejsza lekcja z wychowania fizycznego.
1. Odbicia piłki (najmłodsi mogą wykorzystać balon) w kierunku sufitu w pozycji leżąc na plecach
2. Stojąc przed ścianą w odległości ok.0,5 m, odbicia o oburącz piłką o ścianę, raz dotykając prawą raz lewą ręką ściany, (najmłodsi wykorzystują na początku balon)
3. Odbicia górne o ścianę z powolnym obrotem 360 – ćwiczenie wykonujemy raz w prawo , raz w lewą stronę (najmłodsi wykorzystują na początku balon)
4. Uderzenie serwisowe o ścianę wersja domowa – zamiast piłki użyj balon lub piłkę gąbczastą
Powtarzać do osiągnięcia sukcesu! Sąsiedzi cierpliwości 🙂
Film demonstracyjny:
https://liblink.pl/33AJy9p0EZ
Wy uczniowie, my nauczyciele i jeszcze kilka grup zawodowych w Polsce – mamy to szczęście, możliwości zadbania o swoje zdrowie, w tym trudnym dla nas czasie.
Wiem, że wielu Waszych rodziców nie ma tego komfortu i musi wykonywać swoje obowiązki poza domem.
Chciałbym , abyście zadbali o nich. Wszyscy wiemy, że zdrowe odżywianie ma duży wpływ na odporność organizmu.
W związku z powyższym otrzymujecie zadanie z WFu, na które macie cały tydzień. Proszę, aby każdy z Was przygotował w tym tygodniu przynajmniej jeden zdrowy, zbilansowany posiłek dla swoich domowników.
Według Instytutu Żywności i Żywienia, taki posiłek to 50% warzyw, 25% węglowodanów złożonych (kasze, ryże, ziemniaki itp.), 25% białka (mięso, ryby, rośliny strączkowe, jajka…).
Być może uda Wam się więcej razy zaskoczyć rodzinę.
Ja właśnie to zadanie chciałbym ocenić, dlatego pochwalcie się krótkim opisem reakcji 🙂
Trzymajcie się zdrowo…
… i myjcie ręce
Rafał Sokołowski
24.03
http://sporttopestka.pl/test-sprawnosci-fizycznej-indeks-zuchory/
23.03
Drodzy Uczniowie,
poniżej przesyłam Wam zestaw ćwiczeń równoważnio-koordynacyjnych.
– trucht w miejscu- 1 minuta
– skip A w miejscu- 45 sekund
– skip C w miejscu- 45 sekund
– skrętoskłony – 45 sekund
– jaskółka – 10 sekund x 3 serie każda noga
– stanie na jednej nodze,ramiona na wysokości ramion wyprostowane w stawach łokciowych – 10 sekund x 3 serie każda noga
– wypady nogi w przód z pogłębieniem – 10 powtórzeń x 3 serie każda noga
– deska z unoszeniem naprzemianstronnym nóg prostych w kolanach,piętą powyżej pośladków- 10 powtórzeń x 3 serie każda noga
– krążenie ramion – lewe ramię w przód,prawe w tył – 20 sekund x 3 serie że zmiana kierunków.
Życzę Wam miłego dnia
Pozdrawiam
Dariusz Głowacki
20.03
dzisiaj tematem zajęć dla kl 6A jest: Mój ulubiony sportowiec – prezentacja multimedialna
19.03
– trucht w miejscu
– skip A z klaśnięciem pod kolanem
– pajacyki
– skip C z pracą ramion ( imitacja uderzeń bokserskich – ramiona pracują na wysokości klatki piersiowej)
– trucht w miejscu z jednoczesną pracą rąk w formie nożyc na wysokości klatki piersiowej,ramiona wyprostowane w stawach łokciowych.
Wszystkie ćwiczenia wykonujemy przez minutę (pierwsze 30 sekund tempo spokojne, kolejne 30 sekund tempo szybkie) Każde ćwiczenie wykonujemy 3 razy.
Na koniec ćwiczeń proszę pamiętajcie o ćwiczeniach rozciągających.
Życzę Wam miłego dnia
W razie pytań pozostaję do Waszej dyspozycji.
Pozdrawiam
Dariusz Głowacki
17.03
przesyłam zestaw ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha do wykonania w domu. Przed ćwiczeniami proszę żeby dzieci zrobiły rozgrzewkę
– deska 30 sekund x 3 serie
– leżenie na plecach – rowerek 30 sekund x 3 serie
– leżenie na plecach – scyzoryk 30 sekund x 3 serie
– w pozycji stojącej przyciągnie prawego kolana do lewego łokcia oraz lewego kolana do prawego łokcia – 15 razy na każdą stronę x 3 serie
– leżenie na plecach, stopy oparte na podłożu,ramiona wzdłuż ciała,wznosy bioder z przytrzymaniem 2 sekund – 30 powtórzeń x 2 serie
– rozciąganie- leżenie na brzuchu,nogi wyprostowane,dłonie na podłożu pod barkami. Powoli prostujemy łokcie unosząc tułów, utrzymujemy tą pozycję 15 sekund x 5 powtórzeń.